Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Skicka present att minnas

Av Esmeralda Eliz - 30 juni 2010 22:42

Det är inte alltid så himla enkelt och självklart att skicka present som blir minnesvärd. Jag skulle faktiskt vilja påstå att de flesta presenter faller i glömska väldigt fort. För ärligt talat, hur många av presenterna som du fick i födelsedagspresent för två år sen minns du egentligen? (Prova att räkna upp dem...) Just det. Du minns knappast någon, och långt ifrån alla.


Men för den entusiastiska köparen av presenten, för letaren, för den ivrige gåvogivaren, för den som verkligen vill göra det till en aktivitet värd att minnas, detta med att köpa present och skicka present så finns det ett par riktigt viktiga saker att tänka på innan man med hull och hår ger sig in i leken. Det första tipset på att skicka presenter som jag brukar ge är att först och främst försöka sätta sig in en smula i huvudet på den person som ska ta emot presenten ifråga. Nu menar jag inte att du ska utföra en operation, utan helt enkelt tänka till lite. Vad har personen som ska få presenten för hobby eller för hobbies? Har han eller hon uttryck några speciella önskningar eller nyvunna intressen på sistone? Finns det något som personen länge har önskat göra, men aldrig liksom riktigt kommit till skott med? Och, givetvis, vilken present eller vilka presenten kan tänkas fylla dessa uppenbara behov? Dessa frågor är alltid en bra grund för att skicka present.

Skicka present som passar att skicka!

När du har satt igång med den här tankeprocessen så kan det vara bra att göra en lista på presenter som hållet måttet och som du vet funkar att skicka. Att skicka present kan vara lite speciellt inte minst för att premissen är att presenten just ska vara möjlig att skicka. Exempelvis fick jag för ett par år sen ett presentpaket av ett företag som jag skulle hämta ut på posten. Det första som slog mig när jag kom ner till posten var att det luktade illa i hela kontoret. Och det visade sig vara min present som var skyldig till den otäcka odören. Presenten innehöll nämligen både korvar och ostar som absolut inte var avsedda att skicka: de hade härsknat och ruttnat på vägen.


Färska varor är mao inte det optimala när det gäller att skicka presenter, men det säger sig självt, eller hur? Inte heller brukar det fungera särskilt väl med ömtåliga saker. De har liksom minst sagt "en tendens " att gå sönder på vägen. Och hur mycket du än märker presenten med stora feta svarta bokstäver av typen Aktas, ömtålig frakt eller dylikt, så kommer fraktbolagen aldrig att vara speciellt varsamma med sina paket; de har nämligen alltid väldigt bråttom och läser sällan texter på paketet. Välj därför i första hand att skicka presenter som passar för att skicka - det är ytterligare en väldigt logisk regel eller hur? 


Present i tid - att skicka med precision

Glöm heller inte att skicka present i tid och att den på något sätt visar att du har ägnat en del omtanke åt den som ska få presenten. Detta är såklart minst lika viktigt som att presenten kommer fram i oskadat skick. Men det är en annan sak, och jag ska i framtida inlägg tjata mer om tips och tricks för att skicka present och skicka presenter. Stay tuned.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Esmeralda Eliz - 29 november 2011 15:48


Fått flera frågor om julklappstips och vilka butiker jag rekommenderar för att handla julklappar på nätet. Ett inte helt enkelt spörsmål att svara på i brådrasket. Det finns ju, minst sagt, en del att välja mellan. Så. Hur göra? Jo, jag tänkte försök...

Av Esmeralda Eliz - 17 november 2011 11:00

Det är väl ingen överdrift i att påstå att jag legat lågt här ett tag med bloggandet, men nu tänkte jag köra igång lite igen inför årets stora skicka present och gåvo - säsong. Julen. Ja, tro det eller ej, paraplydrinken har knappt hunnit drickas upp...

Av Esmeralda Eliz - 2 mars 2011 14:16

Inga nya idéer för tillfället vad gäller presenter och presenttips, har därför inte bloggat på ett tag. Helt appropå ingenting är jag sugen på att börja testa scrapbooking, jag har en par kompisar som är helt inne på den prylen och ofta när det komer...

Av Esmeralda Eliz - 15 februari 2011 12:57

Att skicka present där du har köpt kläder på nätet tillhör sannolikt något av det svåraste man kan göra i present - väg. Mycket kan gå fel. Fel storlek, fel färg, fel klädmärke...och så vidare. Med andra ord, att skicka present som är ett klädplagg ä...

Av Esmeralda Eliz - 11 februari 2011 08:49

Det finns ju klassiska presenter till honom, riktigt konventionella presenter....och så slipsen. Förmodligen en av de mest ordinära presenterna till alla av manligt kön. Och inget fel i det. Klassiska presenter har ju överlevt som gåvor genom åren av...

Ovido - Quiz & Flashcards